Maga a modellezés része az integrált terméktervezésnek: ezzel öntjük formába a már kitalált, megálmodott formát. A modellező testekben és felületekben gondolkodik, amelyekből utána összeállításokat is létre lehet hozni. A testeket már modellezéskor bele kell képzelni a való világba: előre tudni kell, milyen eljárással lesznek valós tárgyakká, milyen anyagból lesznek, hogyan fognak működni, mozogni, mennyire lesznek tartósak. Ez egy elég komplex folyamat, amely mélyebb ismereteket követel meg, mint egy 3D tervezőprogram használata. Éppen ezért egyáltalán nem elvárás az ügyfelektől minden apró részlet meghatározása az ötleteikkel kapcsolatban: a tervezőnek elegendő a tárgyak működésének leírása nagy vonalakban, szöveges utasítások, a használat körülményeinek ismertetése, esetleg 1-2 móricka-rajz, vagy ha kereskedelmi forgalomban kapható egy hasonló termék, annak bemutatása.
Két egészen különböző modellezési módszer létezik: az egyik a parametrikus műszaki modellezés, amely a tárgyakat lépésről lépésre, a tervezési fát leírva és megtartva, pontos paraméterek alapján építi fel, amelyekhez bármikor vissza lehet térni, megváltoztatni, ennek hatására a geometria is „átáll”. Ez nemcsak nagy számítási kapacitást igényel, hanem összeszedett, átgondolt tervezési folyamatot, amelybe egy esetleges módosítási igény könnyen beilleszthető, a felépítés átlátható, visszafejthető. Én ezzel a módszerrel dolgozom. Ilyen szoftver pl. a SolidWorks, SolidEdge, Creo, Inventor stb.
A másik fajta modellezési eljárás a művészibb, amelyet virtuális szobrászatnak is lehetne nevezni. A visszafejtés egy bizonyos szintig működik, de a tervezési folyamat inkább lineáris. Így készülnek a figurák, CGI grafikák, 3D jelenetek. Főleg a reklám- és filmiparban találkozhatunk ilyen modellekkel. Leggyakoribb szoftverei a Rhino3D, Blender, 3ds Max.
A modellek azonban 3D nyomtatásra nem mindig alkalmasak, kivéve, ha a tervező kimondottan arra a célra tervezte őket. Figyelembe kell venni az alkalmazott technológiát, a felületek folytonosságát és normálisát, a minimális anyagvastagságot, az alátámasztások eltávolíthatóságát, a részletek láthatóságát stb.
Kész 3D modelleket az interneten is fel lehet lelni. Léteznek ingyenes és fizetős modellek. Íme néhány link, ahol lehet szemezgetni:
https://www.thingiverse.com/
https://www.printables.com/
https://makerworld.com/en
https://cults3d.com/
https://www.cgtrader.com/
https://www.myminifactory.com/